INNE BRZMIENIA. NIE TYLKO MUZYKA

27 czerwca 2018 TEKSTY

George Clinton & Parliament Funkadelic, Atari Teenage Riot, Saul Williams, Lech Janerka, Super Besse i Ifriqiyya Electrique to tylko kilku wyjątkowych artystów, których już za moment będzie można zobaczyć w Lublinie w ramach festiwalu Inne Brzmienia. Impreza startuje już 28 czerwca i potrwa do 1 lipca. Jeśli myślicie, że przez te cztery dni organizatorzy zapewnią tylko koncertowe doznania, jesteście w dość sporym błędzie.

Inne Brzmienia to oprócz świetnej muzyki, cała masa wydarzeń towarzyszących. Od warsztatów i dyskusji aż po wystawy. Na co trzeba szczególnie zwrócić uwagę? Wybrałem siedem, moim zdaniem najciekawszych punktów. Wszystkie (a jest ich naprawdę dużo) znajdziecie na tej stronie.

ZDEKOMUNIZOWANE: RADZIECKIE MOZAIKI UKRAINY

Po upadku Związku Radzieckiego nowo niepodległe kraje zyskały niezbędne wolności obywatelskie, lecz jedynie po to, aby przestrzenie miejskie trafiły w ręce prywatnych kupców i straciły jakiekolwiek szanse na stanie się publiczną platformą. W ramach swojego projektu, Yevgen Nikiforov od 2013 roku odwiedza wszystkie regiony Ukrainy, aby sfotografować lokalne dzieła sztuki monumentalnej oraz ustalić ich historię. Stara się je ukazać jako wolne od natrętnych naleciałości postsowieckich miast, które nigdy tak naprawdę nie pozbierały się po fali entuzjastycznego kapitalizmu. Wiele prac ma nieco ponad 50 lat, a wyglądają jak archeologiczne relikty, zasłonięte powłoką niedawnej okupacji.

GLITTERBEAT RECORDS – WYSTAWA PREZENTUJĄCA KULTOWĄ WYTWÓRNIĘ MUZYCZNĄ

Każdego roku ważną częścią festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia jest prezentacja jednej wytwórni płytowej, która wyróżnia się na światowym rynku muzycznym w sposób szczególny. W tym roku wybór padł na Glitterbeat Records, czyli jeden z najważniejszych i najprężniej działających aktualnie labeli, specjalizujących się w żywiołowych brzmieniach afrykańskich, arabskich oraz muzyce nowoczesnej, aczkolwiek mocno osadzonej kulturowo.To przykład wytwórni stojącej na solidnych fundamentach, zbudowanych na dźwiękach i artystach poszukujących, eksplorujących lokalne tradycje i korzenie, a jednocześnie wykraczających poza proste schematy gatunkowe. Takie też będą zespoły, które w ramach prezentacji Glitterbeat wystąpią w Lublinie. To dzięki nim, bezpośrednio z Lublina można będzie odbyć pasjonującą podróż przez Turcję, aż do Tunezji i Mali,

MUSICON – MAŁE INNE BRZMIENIA

Niezwykłe spotkanie z wyjątkowym obiektem grającym. Warsztaty, podczas których uczestnicy dowiedzą się, jak grać na autorskim, niezwykle atrakcyjnym wizualnie instrumencie. Musicon to unikalny instrument muzyczny zaprojektowany do wszechstronnego rozwoju dzieci, zarówno psychicznego, jak i fizycznego. Pozwala na jednoczesne komponowanie i odgrywanie utworów muzycznych. Działa na tej samej zasadzie co katarynka lub pozytywka. Proste mechanizmy uruchamiają dźwięki. Jego prostota powoduje, że każde dziecko intuicyjnie wie, jak się nim posługiwać, dąży do tego poprzez eksperymenty i ciągłe próby, które zawsze kończą się sukcesem.

YELLOW&BLUE – OBRAZ WSPÓŁCZESNEJ UKRAINY

Projekt „Yellow&Blue” prezentuje Ukrainę – interesującą i jaskrawą. Poprzez graficzny język plakatów pokaże tradycje, lokalizacje i cechy, które nie są łatwe do znalezienia w przewodnikach. Tereny mieszkalne, przepełnione plaże, transport publiczny, tradycyjne instrumenty muzyczne, Karpaty, lokalne fast foody i biesiady – to, co jest najbardziej interesujące. Projekt stara się pokazać inne spojrzenie na wydarzenia historyczne, zjawiska społeczne i kulturowe, które są dobrze znane mieszkańcom Ukrainy, ale często nieznane obcokrajowcom. W ten sposób tworzy nowoczesny i ironiczny obraz Ukrainy.

GDZIE SIĘ PODZIAŁY PROTEST SONGI?

W ramach festiwalu odbędzie się spotkanie pt. „Gdzie się podziały protest songi?”, poświęcone historii i współczesnej roli protest songów,z udziałem Oli Rzepki – kierownika muzycznego koncertu „Songs of protest”, dziennikarzy muzycznych: Jędrzeja Słodkowskiego, Jarosława Szubrychta oraz Rafała Księżyka oraz dyrektorów festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia – Agnieszki Wojciechowskiej i Rafała Chwały.

TARGI MAŁYCH WYDAWCÓW

W Polsce, podobnie jak na całym świecie, od wielu lat istnieje i prężnie rozwija się niezależna scena muzyczna. Dziesiątki, a nawet setki małych i malutkich wytwórni płytowych i dystrybucji wydaje nieprzerwanie tysiące tytułów rocznie. Różnorodne stylistycznie (od punk rocka aż do eksperymentów elektronicznych), na ogół w małych nakładach, większości z nich nie znajdziemy w tradycyjnych sklepach płytowych, należy ich za to szukać na stronach internetowych wytwórni oraz w kilku sklepach i dystrybucjach internetowych. Na targach znajdziecie m.in. wydawnictwa Anteny Krzyku, Bcore, Dayafter, Dischord, Dym Records, Editions Mego, Electric Eye, Glitterhouse, Gusstaff Records, Kilogram Records, Pionierska records, Nasze nagrania, Staubgold, Sub Rosa, Trost, Touch, Wet Music, Nikt Nic Nie Wie, Pasażer, Zima czy Black Wednesday. Nie zabraknie też wydawców lokalnych.

THE SMITHS. PIOSENKI O TWOIM ŻYCIU – PREMIERA KSIĄŻKI MACIEJA KOPROWICZA

To pierwsza polska monografia zespołu The Smiths. Przedstawia historię zespołu, omawia wszystkie jego nagrania i uwidacznia ogromny wpływ, jaki wywarł na kulturę popularną. Opracowana została na podstawie setek prasowych i internetowych wywiadów oraz artykułów, a także obszernych publikacji zagranicznych i krajowych. Uwzględnia również informacje zawarte po raz pierwszy w autobiografiach Johnny’ego i Morrisseya, co czyni ją jedną z najaktualniejszych pozycji tego typu na świecie. Zawiera zdjęcia i reprodukcje okładek albumów i singli oraz pełną dyskografię zespołu. Autor ostatni rozdział zatytułował „The Smiths a sprawa polska” i ukazuje nam wpływ grupy na polskich słuchaczy i muzykę w naszym kraju.